Terapia Analiza Comportamentală Aplicată (ABA) a devenit sinonimă cu progresul copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist. Cu toate acestea, percepțiile greșite pot umbri eficacitatea și universalitatea acestei terapii. Asociația Mica Galaxie își propune să clarifice aceste misconcepții, arătând cum principiile ABA pot aduce beneficii nu doar în autism, ci într-un spectru larg de comportamente și tulburări de învățare.
Mitul #1: ABA este exclusiv pentru autism
Realitatea și aplicabilitatea mai largă a ABA Principiile ABA nu sunt limitate la autism; principiile sale se aplică unui spectru larg de tulburări de comportament și de învățare, beneficiind persoane de toate vârstele. ABA este utilizată cu succes în tratarea tulburărilor de comportament, problemele de comunicare și chiar în managementul corporativ și sportiv.
Mit #2: Terapia ABA este prea intensivă și stresantă pentru copii.
Realitate: Programele ABA sunt personalizate pentru fiecare individ, luând în considerare nevoile, interesele și pragul de toleranță al copilului. Terapia poate varia în intensitate, fiind ajustată pentru a oferi cele mai bune rezultate fără a suprasolicita copilul.
Mit #3: ABA se bazează exclusiv pe recompense și poate crea dependență de stimulente externe.
Realitate: ABA folosește un sistem de recompense pentru a încuraja comportamentele pozitive, dar acesta este doar un aspect al terapiei. Pe măsură ce copilul învață, terapeuții reduc treptat dependența de recompense externe, încurajând motivația intrinsecă și transferul de abilități în viața de zi cu zi.
Mit #4: Terapia ABA este robotică și nu ține cont de emoțiile copilului.
Realitate: Terapeuții ABA sunt instruiți să fie receptivi la nevoile emoționale ale copiilor, lucrând pentru a construi relații pozitive bazate pe încredere și respect reciproc. Ei încurajează exprimarea emoțiilor și dezvoltarea abilităților sociale într-un mod care respectă personalitatea și preferințele fiecărui copil.
Mit #5: Terapia ABA încearcă să „corecteze” autismul.
Realitate: Scopul ABA nu este de a „vindeca” autismul, ci de a ajuta persoanele cu autism să învețe abilități care le îmbunătățesc capacitatea de a naviga provocările vieții cotidiene, să comunice eficient și să participe la activități sociale, sporind astfel calitatea vieții lor.
Mit #6: Rezultatele terapiei ABA nu sunt durabile pe termen lung.
Realitate: Multe studii au arătat că abilitățile și comportamentele pozitive învățate prin ABA pot fi durabile pe termen lung, mai ales când sunt susținute și întărite în mod constant de familie și de mediul educațional al copilului.
La Asociația Mica Galaxie din Constanța, ne dedicăm să depășim miturile legate de ABA și să prezentăm realitățile acestei terapii fundamentate pe dovezi. Prin programele noastre personalizate, ne angajăm să oferim fiecărui copil șansa de a-și maximiza potențialul și de a trăi o viață împlinită. Vă invităm să ne contactați pentru a descoperi cum terapia ABA poate ajuta în cazul specific al copilului dumneavoastră sau al unui membru al familiei.
Referinte bibliografice
Beavers, G. A., Iwata, B. A., & Lerman, D. C. (2013). Thirty Years of Research on the Functional Analysis of Problem Behavior. Journal of Applied Behavior Analysis, 46(1), 1-21.
*Această cercetare arată cum analiza funcțională și principiile ABA se aplică unei game largi de probleme de comportament, nu doar în cazul autismului.*
Eldevik, S., Hastings, R. P., Hughes, J. C., Jahr, E., Eikeseth, S., & Cross, S. (2010). Meta-Analysis of Early Intensive Behavioral Intervention for Children With Autism. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 39(3), 439-450.
*Studiul subliniază eficacitatea intervențiilor timpurii și ajustarea intensității terapiei ABA în funcție de nevoile individuale, fără a induce stres excesiv.*
Petursdottir, A. I., & Carr, J. E. (2018). Applied Behavior Analysis: Contingency Management. Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders.
*Acest articol explică cum ABA se bazează pe o varietate de tehnici, incluzând recompensele, dar și strategii de învățare care promovează autonomia și auto-regularea.*
Leaf, J. B., Leaf, R., McEachin, J., Taubman, M., Ala’i-Rosales, S., Ross, R. K., Smith, T., & Weiss, M. J. (2016). Applied Behavior Analysis is a Science and, Therefore, Progressive. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(2), 720-731.
*Cercetătorii discută despre progresul în metodele ABA care includ sensibilitatea la emoțiile și nevoile individuale ale copiilor, reflectând o abordare mai umanistică și mai puțin mecanică.*
Vivanti, G., & Stahmer, A. C. (2020). Does Compliance Training Still Have a Role in Autism Intervention? Autism Research, 13(1), 16-23.
*Acest studiu discută despre schimbarea obiectivelor ABA de la conformitate la îmbunătățirea calității vieții și susținerea autonomiei personale pentru persoanele cu autism.*
Lovaas, O. I. (2015). The Early Development of a Sample of Children Who Received Early Intensive Behavioral Treatment: Follow-up after Two Years, Five Years, and Nine Years. Research in Autism Spectrum Disorders, 18, 21-31.
*Acest studiu arată cum copiii care au primit ABA timpuriu au avut rezultate durabile, inclusiv îmbunătățirea abilităților de comunicare și sociale.*
Articol scris de Andreea Duma, membru fondator Asociația Mica Galaxie, psiholog clinician, cu formare în cognitiv-comportamentală.